Framtidens tågkommunikation
Utveckling och uppdatering är ett måste för att kunna fortsätta möta de ständigt ökande kraven på mobil-kommunikation på järnvägen. Kraven för tågradiosystem är många och olika. Motorrum, teknikskåp eller förarhytt - varje installationsplats har sina egna förhållanden.
Den modulära strukturen gör att vi kan anpassa Funkwerks Cab Radio-system till alla slags olika installationer och gränssnittskrav hos våra kunder. Funkwerks system uppfyller olika skyddsklasser beroende på deras avsedda användning och specifikation. För att klara tuffa förhållanden på järnvägsfordon, läggs stor vikt på robusthet, kvalitet och tillförlitlighet.
GSM-R är kommunikationsstandarden för europeisk järnvägstrafik och kommer att finnas kvar till minst 2030, kanske fram till 2035.
LTE-R är den framtida kommunikationsstandarden. LTE-R har många fördelar jämfört med GSM-R. På grund av dess större bandbredd för dataöverföring, är t.ex. live videoöverföring, förbättrad tågövervakning och e-biljetter möjligt.
FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) är framtiden. Där är Funkwerk med och utvecklar produkter som kommer att fungera i FRMCS. Tidplanen för FRMCS är att tester påbörjas under 2022/2023, man väntar på att FRMCS specifikationerna skall färdigställas först. Själva utrullningen av FRMCS börjar tidigast 2026.
FRMCS kommer att innehålla GSM-R, LTE-R och sannolikt 5G, i kombination för säker kommunikation.