Säkra tågresor med GSM-R.
Säkra och punktliga tågresor kräver pålitlig kommunikation mellan lokförare och tågledning, samt ombordanställda.
Trafikverket ställer därför krav på att alla fordon med förarhytt ska ha tågradio typ GSM-R installerat ombord. GSM-R är den europeiska järnvägens tågradiosystem. Det är kopplat till Trafikverkets GSM-R nät MobiSIR, till de övriga länders GSM-R nät och till de allmänna tele- och mobilnäten.
Trots krav så använder inte alla GSM-R telefoner som dom borde när dom jobbar på och vid järnvägen. Med en GSM-R telefon blir man automatiskt varnad av ett Järnvägsnödanrop att det är ”fara” och man kopplas automatiskt upp i nödsamtalet och hör direktiv från tågledningen.
I ett GSM-R nät är täckningen, hastigheten och kapaciteten bättre eftersom det är speciellt anpassat för tågkommunikation. Men det krävs utrustning som kan bära upp nätet.
Ett allmänt mobilnät är inte alltid pålitligt, t.ex. när ett tåg blir stående utefter rälsen så kan sändarna bli blockerade av ”för många användare” eller täckningen kan gå förlorad när naturliga hinder som berg, tunnlar och stora byggnader dämpar signalerna. GSM-R nätet är Järnvägens egna mobilnät där täckning och framkomlighet för människor som arbetar på och runt järnvägen är högsta prioritet. Inte minst är det viktigt att alla de underhållsfordon som underhåller Trafikverkets bansystem alltid har nätuppkoppling så att de kan kommunicera effektiv och säkert med tågledning och med annan tågtrafik. Olyckor, stopp och förseningar i tågtrafiken kan annars lätt ske.
Kraven om GSM-R
Vill du veta mer om vilka krav det är som gäller? Läs mer i Trafikverkets bestämmelser eller kontakta oss för mer information eller beställning.